Opóźniony rozwój mowy
Taką diagnozę coraz częściej słyszą rodzice, trafiający z dzieckiem do logopedy.
O opóźnionym rozwoju mowy świadczą:
-późniejsze pojawienie się gaworzenia (nawet około 8-9 mc)
- zniekształcanie brzmienia wyrazów
- późniejsze pojawienie się pierwszych słów (powolne i opóźnione ale jednak regularne pojawianie się słownictwa)
- uboższy słownik bierny i czynny
- późniejsze pojawienie się mowy zdaniowej (około 3-4 roku życia)
- zbyt długo utrzymujące się nieprawidłowe struktury gramatyczne
- zbyt długo utrzymująca się nieprawidłowa wymowa
Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy:
- reaguje na swoje imię i proste instrukcje ok. 12 mc życia
- rozpoznaje i wskazuje nazwy używanych przedmiotów między 12-18 mc życia
- wskazuje proste części ciała, zabawki, rozpoznaje zwierzęta i ich odgłosy między 18-23 mc
- potrafi wykorzystywać posiadane ubogie słownictwo do komunikowania się z osobami ze swojego otoczenia, nie unika komunikowania się chociaż przez gesty, mimikę
- interesuje się otoczeniem, chętnie poznaje nowe miejsca i sytuacje
- nawiązuje pozytywną więź emocjonalną, nie unika kontaktu z innymi dziećmi
- interesuje się zabawkami, spontanicznie bawi się w "udawanie kogoś"
- powtarza i naśladuje proste zabawy i czynności
- ruchowo rozwija się bez zastrzeżeń
Drodzy Rodzice i Opiekunowie bądźcie czujni w trakcie rozwoju Waszego dziecka.
Przyczyny opóźniające rozwój mowy:
Mowa jest sprawnością, która wymaga doskonalenia. Jedyną drogą do jej nabywania jest kontakt ze środowiskiem, a więc przejmowanie prawidłowych wzorców mowy poprzez osłuchanie się z nią w najbliższym otoczeniu. To ile i w jaki sposób mówimy do dziecka ma bardzo duży wpływ na rozwój jego mowy. Wiele możemy zrobić, aby mowa dziecka rozwijała się poprawnie i we właściwym tempie.
Magdalena Jedynak-Sujkowska
spec. neurologopeda