Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow

Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow - neurorehabilitacja wyższych funkcji słuchowych w Zaburzeniach Przetwarzania Słuchowego.


To pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych  z zaburzeniami przetwarzania słuchowego prowadzony on-line. Program pozwala na całkowite dostosowanie terapii do potrzeb konkretnej osoby. Terapia w przypadku dzieci prowadzona jest w domu pacjenta pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty, a w przypadku osoby dorosłej całkowicie samodzielnie on line, po zalogowaniu się na swoim profilu.
Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow  umożliwia przede wszystkim poprawę rozumienia mowy w hałasie. Program ten został opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych z obszaru neurorehabilitacji, audiologii i neurologopedii w celu usprawnienia możliwości komunikowania się, rozumienia mowy i uczenia się w oparciu o bodźce słuchowe.

Trening Słuchowy Neuroflow usprawnia procesy słuchania i rozumienia powodując poprawę w zakresie uwagi i koncentracji słuchowej. Słuchanie ze zrozumieniem w niesprzyjających warunkach akustycznych staje się procesem bardziej zautomatyzowanym a nie wyuczonym i obciążającym układ słuchowy.

Co to są zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) ?
APD  określa się jako niemożność pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994) Upraszczając można powiedzieć, że w tym zaburzeniu "mózg nie potrafi poradzić sobie z przetworzeniem tego co przekazało ucho". Zaburzenie to wyklucza niedosłuch - dotyka osoby, które mają dobre wyniki badania słuchu. Co ciekawe dzieci z APD niejednokrotnie słyszą nawet bardzo ciche dźwięki, a mimo to mają kłopoty ze zrozumieniem mowy w hałasie i koncentracją uwagi słuchowej. 


Kiedy podejrzewamy APD u dziecka?
 Kiedy pomimo prawidłowej inteligencji i dobrego słuchu w części obwodowej dziecko prezentuje poniższe objawy:

- Z dużą trudnością przyswaja mowę (opóźniony rozwój mowy) i/lub ma długo utrzymującą się wadę wymowy pomimo terapii.
- Trudności w rozumieniu mowy w pomieszczeniach o dużym pogłosie. Kłopoty w wyłonieniu z tła otaczających dźwięków, głosu osoby mówiącej.
- Myli podobnie brzmiące wyrazy, ma objawy dysleksji na podłożu słuchowym.
- Ma problemy z dłuższym utrzymaniem/skupieniem uwagi i koncentracji słuchowej.
- Ma trudności w zrozumieniu kilkuetapowych poleceń, wypowiedzi lub opowiadań.
- "Wyłącza się" ze słuchania i wykazuje objawy zmęczenia przy długotrwałym słuchaniu. Robi wrażenie bycia w stanie nieuwagi.
- Ma kłopoty z zapamiętywaniem informacji przekazanej kanałem słuchowym. Trudności z wykonaniem/zapamiętaniem poleceń w odroczeniu czasowym.

- Trudności w uczeniu się na bazie bodźców słuchowych.

Postępowanie diagnostyczne w ATS Neuroflow
Diagnoza opiera się na testach psychoakustycznych, które pozwalają ocenić sprawność przetwarzania słuchowego na poziomie centralnym. Badanie odbywa się na platformie diagnostyczno- terapeutycznej APD- Medical. Jest całkowicie nieinwazyjne i odbywa się przez słuchawki.

Od 8 roku życia na podstawie pełnej diagnozy można jednoznacznie stwierdzić czy u dziecka występuje CAPD. U dzieci poniżej 8 roku życia diagnoza wskazuje na ryzyko występowania trudności z zakresu przetwarzania słuchowego. Natomiast terapię słuchową wdrożyć można u dzieci od 4 roku życia lub wcześniej jeśli osoba badająca stwierdzi taką konieczność.

Testy wyższych funkcji słuchowych:
1. Testy rozumienia mowy utrudnionej (sprawność rozumienia w hałasie)
2. Testy oceniające integracją i separację międzyuszną (testy rozdzielnouszne)
3. Testy oceniające czasowe aspekty słyszenia i krótkotrwałą pamięć słuchową.
Na ich podstawie  można jednoznacznie stwierdzić, czy dziecko boryka się z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i dobrać odpowiedni program terapeutyczny zgodnie z przeprowadzoną diagnozą.  

Zaletą Neuroflow ATS jest możliwość prowadzenia treningu w warunkach domowych pod nadzorem początkowo terapeuty, a później  rodziców.
- Program pozwala ćwiczyć rozumienie mowy w obecności różnych dystraktorów.  
- Program dostosowuje stosunek sygnału do szumu na bieżąco w trakcie ćwiczeń dziecka.
- Dziecko uczy się koncentracji i uwagi słuchowej w trakcie wysłuchiwania ciekawych wierszy czy opowiadań.
- Dziecko doskonali umiejętność aktywnego słuchania ze zrozumieniem.
- Dziecko uczy się kierowania uwagi na podany bodziec słuchowy do konkretnego ucha.
- Dziecko ćwiczy pamięć i uwagę słuchową.


Jak w praktyce przebiega trening?
Neuroflow Terapia ATS®  jest aktywną formą treningu. Wymaga od dziecka skupienia uwagi, aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania. Stopień trudności zadań jest dostosowywany do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, co oznacza, że gdy dziecko odpowiada prawidłowo, system utrudnia mu zadanie, a gdy odpowiada nieprawidłowo – ułatwia.


1.    Trening odbywa się w domu dziecka pod nadzorem rodziców.
2.    Podzielony jest na trzy etapy, trwające około 8 tygodni każdy. W razie potrzeby istnieje możliwość wydłużenia czasu terapii.
3.    Każdy etap  treningu słuchowego  poprzedzony jest diagnozą, na podstawie której przygotowywany jest indywidualny program terapeutyczny.
4.    Sesje terapeutyczne mają miejsce 3 razy w tygodniu, przy czym każda z nich trwa ok. 15-20 min. Cały trening zawiera około 72 sesji terapeutycznych
5.    Diagnozy prowadzą providerzy  Neuroflow ATS®, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenie, uprawniające pracy metodą Neuroflow  ATS®

Opłatę za terapię, która odbywa się on-line w domu dziecka wnoszą rodzice bezpośrednio na konto Administratora firmy APD-Medical.

Cena za I etap terapii - 470 zł, za II etap terapii - 460 zł, za III etap terapii - 450 zł

 

Efekty Aktywnego Treningu Słuchowego

- Poprawa w zakresie rozumienia mowy w hałasie.
- Lepsza wyrazistość mowy.
- Podwyższenie możliwości słuchowych, lepsza autokontrola słuchowa (niezwykle ważna przy wdrażaniu poprawnej wymowy do spontaniczności)
- Dłuższa uwaga i koncentracja na komunikatach werbalnych. Lepsze radzenie sobie z nadwrażliwością na obecność dźwięków niesprzyjających dziecku.
- Poprawa w zakresie pamięci słuchowej w procesie nauki.
- Poprawa w zakresie prozodii mowy (melodia, akcent, intonacja)
- Uspokojenie (emocjonalne oraz w zakresie ciała - mniej współruchów)
- Lepsze wyniki w nauce wynikające z większych możliwości słuchowych dziecka.