To zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Centralnego Układu Nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej, czyli uszu).Trudności więc dotyczą przetwarzania dźwięków na poziomie centralnym przy prawidłowym słyszeniu.
Osoba z CAPD nie ma możliwości pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego pomimo prawidłowego jego odbioru w strukturach obwodowych.

Zaburzone jest przetwarzanie dźwięków a nie słyszenie !

Z badań przeprowadzonych na dzieciach w Polsce wynika, że od 5-7% z nich boryka się z problemem zaburzonego przetwarzania dźwięków. Przejawia się to trudnościami w nauce (czytanie i pisanie), zaburzeniami artykulacji, trudnościami  językowymi, opóźnieniem w rozwoju mowy i współistniejącymi zaburzeniami emocjonalnymi (nadruchliwością, trudnościami w skupieniu uwagi)
Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowana występują zaburzenia przetwarzania słuchowego.

Symptomy wskazujące na możliwość wystąpienia CAPD:

  • trudności ze słyszeniem w hałaśliwym środowisku lub podczas rozmowy telefonicznej
  • trudności ze zrozumieniem wypowiedzi, gdy przeszkadzają inne dźwięki (np. dwie osoby mówiące jednocześnie)
  • problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega głos
  • nadwrażliwość na dźwięki
  • trudności w skupieniu uwagi na konkretnym bodźcu, zwłaszcza w hałasie
  • trudności z wykonaniem zadań na podstawie kilkuetapowych poleceń
  • kłopoty ze zrozumieniem dłuższych rozmów, poleceń czy instrukcji słownych pomimo „uważnego” słuchania
  • trudności z zapamiętaniem informacji przekazanej słownie
  • trudności z szybkim reagowaniem na polecenia przekazane kanałem słuchowym
  • mylenie podobnie brzmiących słów
  • problemy z nauką języków obcych i poznawaniem nowego słownictwa
  • trudności z dobrą organizacją w zakresie nawet dobrze znanych swoich obowiązków
  • trudności z czytaniem, pisaniem i mową
  • trudności w zakresie utrzymania uwagi słuchowej
  • męczliwość , wyłączanie się

Czynniki, które mogą wpływać na powstanie problemu przetwarzania słuchowego:

  • wcześniactwo
  • niedotlenienie w czasie porodu
  • częste zapalenia ucha środkowego
  • częste sączkowanie uszu
  • przewlekłe infekcje kataralne (powiększony, siejący bakterie trzeci migdał)
  • genetyczne predyspozycje (dysleksja w rodzinie)

Terapia i postępowanie w przypadku Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego:

  1. Poprawa warunków akustycznych w szkole
  2. Systemy FM- wspomagające słuchanie
  3. Terapia Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena
  4. Neurorehabilitacja wyższych funkcji słuchowych- Aktywny Trening Słuchowy Neuroflow
  5. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb dziecka
  6. Ćwiczenia metodami Integracji Sensorycznej (ruch i usprawnianie pracy pomiędzy półkulami  mózgu)

W przypadku każdego dziecka konieczna jest indywidualnie dostosowana terapia zaburzeń przetwarzania, ze względu na charakter zaburzeń. APD nie stanowią bowiem odrębnej jednostki chorobowej, ale są zespołem objawów wynikających z różnego typu zaburzeń w obrębie ośrodkowej części układu słuchowego, co w praktyce może dawać indywidualne zaburzenia i objawy.