Afazja rozwojowa – to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka pochodzenia ośrodkowego u dzieci, które pomimo prawidłowego słuchu fizycznego i sprawnego aparatu artykulacyjnego mają trudności z nabywaniem i rozumieniem mowy.
W praktyce oznacza to głębokie trudności w posługiwaniu się mową i językiem – czyli zaburzenie wszystkich czynności mowy:
- powtarzania
- rozumienia
- nadawania – czyli tworzenia mowy
- czytania i pisania
Diagnoza wymaga wykluczenia:
- niepełnosprawności intelektualnej
- całościowych zaburzeń rozwojowych/ autyzmu
- dyzartrii
- niedosłuchu
- mutyzmu
- opóźnionego rozwoju mowy
- zaniedbania środowiskowego
Według Zofii Kordyl najlepszym określeniem tego typu ośrodkowego zaburzenia mowy – jest niedokształcenie mowy o typie afazji.
Dotyka ono dzieci, u których we wczesnym dzieciństwie nastąpiło przerwanie lub zahamowanie rozwoju mowy
Mowa dziecka od początku nie rozwijała się prawidłowo – mimo braku niedowładów lub porażeń w obrębie aparatu artykulacyjnego
Dotyczy dzieci, które nie mają trudności w zakresie rozwoju intelektualnego, w zakresie słyszenia czy emocji.
Wczesne objawy, które powinny zaniepokoić, a mogą świadczyć o opóźnieniu lub zaburzeniu rozwoju mowy:
- brak pierwszych słów do 12 miesiąca życia oraz brak przyrostu słownictwa w 2 i 3 roku życia
- brak mowy czynnej (werbalnej) w 2 roku życia
- długotrwałe posługiwanie się gestami, mniejsza aktywność w wydawaniu dźwięków i gaworzeniu
- wyraźna trudność w powtarzaniu ruchów artykulacyjnych, samogłosek, sylab, w łączeniu prostych wyrazów
- znaczna trudność w powtórzeniu ze słuchu bez obserwowania twarzy rozmówcy
- długotrwały brak łączenia sylab w wyrazy
- brak łączenia dwóch wyrazów do 24 miesiąca życia i powyżej
- w 3 roku życia używanie głównie równoważników zdań
- długo utrzymujące się trudności w budowaniu nawet prostych zdań
- długotrwałe posługiwanie się gestami i/lub wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi lub własnymi „nazwami”
- mały zasób słownictwa, trudności w zapamiętywaniu podstawowych nazw codziennego użytku, trudności z przypominaniem słów już poznanych
- trudności w rozumieniu mowy otoczenia bez kontekstu sytuacyjnego, gestów i mimiki rozmówcy
- niezgrabność ruchowa, obniżona sprawność manualna
Objawy na późniejszym etapie:
- słownik czynny znacznie uboższy niż bierny
- mowa bardzo niewyraźna – jednak nie przypomina typowej wady wymowy
- znaczna trudność w powtarzaniu poprawnego brzmienia słowa szczególnie, kiedy jest ono dłuższe lub nieznane dziecku
- trudności/zaburzenia w obrębie praksji
- trudności w planowaniu i tworzeniu własnej wypowiedzi
- trudności w przypominaniu słów, które są już w słowniku dziecka
- trudności w stosowaniu odpowiednich form fleksyjnych
- trudności w rozumieniu zdań złożonych / niepełne rozumienie
Trudności niespecyficzne które towarzyszą afazji dodatkowo
Dzieciom z diagnozą afazji rozwojowej dość często towarzyszą deficyty w sferze motorycznej, są nimi: słaba koordynacja ruchowa, niezręczność i niezgrabność ruchów, trudności w orientacji wzrokowo – przestrzennej, a także zaburzenia lateralizacji i leworęczność. Mogą przejawiać trudności ze zrozumieniem metaforycznego znaczenia słów. Dzieci te ujawniają również cechy nadaktywności psychoruchowej oraz dysfunkcje funkcji poznawczych: uwagi i pamięci, myślenia. Mają wysoką męczliwość w zakresie uwagi słuchowej i mogą mieć współwystępujące trudności w zakresie centralnego przetwarzania słuchowego. Z tego powodu na etapie szkoły mają trudności w nauce szczególnie kanałem słuchowym.
Dziecko z afazją rozwojową doświadcza na początku swojej drogi edukacyjnej wielu trudności. Dlatego niezwykle ważne jest, aby udzielić mu właściwej pomocy już na etapie przedszkolnym. Z powodu deficytu językowego doświadcza trudności w nawiązaniu właściwych relacji społecznych z rówieśnikami, a z czasem stając się coraz bardziej świadomym swoim kłopotów wycofuje się z kontaktu, a jego poczucie własnej wartości znacznie spada. Dlatego bądź czujnym rodzicem i reaguj na niepokojące objawy.
W celu umówienia wizyty, prosimy o kontakt telefoniczny.